ອະຣິຍະມັຄມີອົງຄ໌ 8
( ຫັນທະ ມະຍັງ ອະຣິຍັຕຖັງຄິກະມັຄຄະປາຖັງ ພະນາມະ ເສ )
ອະຍະເມວະ ອະຣິໂຍ ອັຕຖັງຄິໂກ ມັຄໂຄ, ຫົນທາງນີ້ແລ ເປັນຫົນທາງອັນປະເສີດ ຊຶ່ງປະກອບດ້ວຍ ອົງຄ໌ 8,
ເສຍຍະຖິທັງ, ໄດ້ແກ່ສິ່ງເຫລົ່ານີ້ ຄື,
ສັມມາທິຕຖິ, ຄວາມເຫັນຊອບ,
ສັມມາສັງກັປໂປ, ຄວາມດຳຣິຊອບ,
ສັມມາວາຈາ, ການເວົ້າຈາຊອບ,
ສັມມາກັມມັນໂຕ, ການເຮັດວຽກຊອບ,
ສັມມາອາຊີໂວ, ການລ້ຽງຊີບຊອບ,
ສັມມາວາຍາໂມ, ຄວາມພາກພຽນຊອບ,
ສັມມາສະຕິ, ຄວາມຣະລຶກຊອບ,
ສັມມາສະມາທິ ຄວາມຕັ້ງໃຈໝັ້ນຊອບ,
( ອົງຄ໌ ມັຄທີ່ 1 )
ກະຕະມາ ຈະ ພິກຂະເວ ສັມມາທິຕຖິ, ດູກ່ອນພິກຂຸທັງຫລາຍ, ຄວາມເຫັນຊອບເປັນຢ່າງໃດ ?
ຍັງ ໂຂ ພິກຂະເວ ທຸກເຂ ຍານັງ, ດູກ່ອນພິກຂຸທັງຫລາຍ, ຄວາມຮູ້ອັນໃດເປັນຄວາມຮູ້ໃນທຸກ,
ທຸກຂະສະມຸທະເຍ ຍານັງ, ເປັນຄວາມຮູ້ໃນເຫດໃຫ້ເກີດທຸກ,
ທຸກຂະນິໂຣເທ ຍານັງ, ເປັນຄວາມຮູ້ໃນຄວາມດັບແຫ່ງທຸກ,
ທຸກຂະນິໂຣທະຄາມິນິຍາ ປະຕິປະທາຍະ ຍານັງ, ເປັນຄວາມຮູ້ໃນທາງດຳເນີນໃຫ້ເຖິງຄວາມດັບທຸກ,
ອະຍັງ ວຸຈຈະຕິ ພິກຂະເວ ສັມມາທິຕຖິ, ດູກ່ອນພິກຂຸທັງຫລາຍ, ອັນນີ້ເຮົາກ່າວວ່າ ຄວາມເຫັນຊອບ,
( ອົງຄ໌ ມັຄທີ່ 2 )
ກະຕະໂມ ຈະ ພິກຂະເວ ສັມມາສັງກັປໂປ, ດູກ່ອນພິກຂຸທັງຫລາຍ, ຄວາມດຳຣິຊອບເປັນຢ່າງໃດ ?
ເນກຂັມມະສັງກັປໂປ, ຄວາມດຳຣິໃນການອອກຈາກກາມ,
ອະພະຍາປາທະສັງກັປໂປ, ຄວາມດຳຣິໃນການບໍ່ມຸ່ງຮ້າຍ,
ອະວິຫິງສາສັງກັປໂປ, ຄວາມດຳຣິໃນການບໍ່ບຽດບຽນ,
ອະຍັງ ວຸຈຈະຕິ ພິກຂະເວ ສັມມາສັງກັປໂປ, ດູກ່ອນພິກຂຸທັງຫລາຍ, ອັນນີ້ເຮົາກ່າວວ່າ ຄວາມດຳຣິຊອບ,
( ອົງຄ໌ ມັຄທີ່ 3 )
ກະຕະມາ ຈະ ພິກຂະເວ ສັມມາວາຈາ, ດູກ່ອນພິກຂຸທັງຫລາຍ, ການເວົ້າຈາຊອບເປັນຢ່າງໃດ ?
ມຸສາວາທາ ເວຣະມະນີ, ເຈຕະນາເປັນເຄື່ອງເວັ້ນຈາກການເວົ້າບໍ່ຈິງ
ປິສຸນາຍະ ວາຈາຍະ ເວຣະມະນີ, ເຈຕະນາເປັນເຄື່ອງເວັ້ນຈາກການເວົ້າສໍ່ສຽດ,
ຜະຣຸສາຍະ ວາຈາຍະ ເວຣະມະນີ, ເຈຕະນາເປັນເຄື່ອງເວັ້ນຈາກການເວົ້າຄຳຫຍາບ,
ສັມຜັປປະລາປາ ເວຣະມະນີ, ເຈຕະນາເປັນເຄື່ອງເວັ້ນຈາກການເວົ້າເພີ້ເຈີ້,
ອະຍັງ ວຸຈຈະຕິ ພິກຂະເວ ສັມມາວາຈາ, ດູກ່ອນພິກຂຸທັງຫລາຍ, ອັນນີ້ເຮົາກ່າວວ່າ ການເວົ້າຈາຊອບ,
( ອົງຄ໌ ມັຄທີ່ 4 )
ກະຕະໂມ ຈະ ພິກຂະເວ ສັມມາກັມມັນໂຕ, ດູກ່ອນພິກຂຸທັງຫລາຍ, ການເຮັດວຽກຊອບເປັນຢ່າງໃດ ?
ປານາຕິປາຕາ ເວຣະມະນີ, ເຈຕະນາເປັນເຄື່ອງເວັ້ນຈາກການຂ້າ,
ອະທິນນາທານາ ເວຣະມະນີ, ເຈຕະນາເປັນເຄື່ອງເວັ້ນຈາກການຖືເອົາສິ່ງຂອງທີ່ເຈົ້າຂອງບໍ່ໄດ້ໃຫ້ແລ້ວ,
ກາເມສຸ ມິຈສາຈາຣາ ເວຣະມະນີ, ເຈຕະນາເປັນເຄື່ອງເວັ້ນຈາກການປະພຶດຜິດໃນກາມທັ້ງຫລາຍ,
ອະຍັງ ວຸຈຈະຕິ ພິກຂະເວ ສັມມາກັມມັນໂຕ, ດູກ່ອນພິກຂຸທັງຫລາຍ, ອັນນີ້ເຮົາກ່າວວ່າ ການເຮັດວຽກຊອບ,
( ອົງຄ໌ ມັຄທີ່ 5 )
ກະຕະໂມ ຈະ ພິກຂະເວ ສັມມາອາຊີໂວ, ດູກ່ອນພິກຂຸທັງຫລາຍ, ການລ້ຽງຊີວິດຊອບເປັນຢ່າງໃດ ?
ອິທະ ພິກຂະເວ ອະຣິຍະສາວະໂກ, ດູກ່ອນພິກຂຸທັງຫລາຍ, ສາວົກຂອງພຣະອະຣິຍະເຈົ້າ ໃນທັມວິນັຍນີ້,
ມິຈສາອາຊີວັງ ປະຫາຍະ, ລະການລ້ຽງຊີວິດທີ່ຜິດເສັຽ,
ສັມມາອາຊີເວນະ ຊີວິກັງ ກັປເປຕິ, ຍ່ອມສຳເລັດຄວາມເປັນຢູ່ດ້ວຍການລ້ຽງຊີວິດຊອບ,
ອະຍັງ ວຸຈຈະຕິ ພິກຂະເວ ສັມມາອາຊີໂວ, ດູກ່ອນພິກຂຸທັງຫລາຍ, ອັນນີ້ເຮົາກ່າວວ່າ ການລ້ຽງຊີວິດຊອບ,
( ອົງຄ໌ ມັຄທີ່ 6 )
ກະຕະໂມ ຈະ ພິກຂະເວ ສັມມາວາຍາໂມ, ດູກ່ອນພິກຂຸທັງຫລາຍ, ຄວາມພາກພຽນຊອບເປັນຢ່າງໃດ ?
ອິທະ ພິກຂະເວ ພິກຂຸ, ດູກ່ອນພິກຂຸທັງຫລາຍ, ພິກຂຸໃນທັມວິນັຍນີ້,
ອະນຸປປັນນານັງ ປາປະການັງ ອະກຸສະລານັງ ທັມມານັງ ອະນຸປປາທາຍະ, ສັນທັງ ຊະເນຕິ, ວາຍະມະຕິ ວິຣິຍັງ ອາຣະພະຕິ, ຈິຕຕັງ ປັຄຄັນຫາຕິ ປະທະຫະຕິ,
ຍ່ອມທຳຄວາມພໍໃຈໃຫ້ເກີດຂຶ້ນ, ຍ່ອມພຍາຍາມກ່າວເຖິງຄວາມພຽນ ປະຄອງຕັ້ງຈິຕໄວ້, ເພື່ອຈະຍັງອະກຸສົລກັມທັມອັນເປັນບາປທີ່ຍັງບໍ່ເກີດ ບໍ່ໃຫ້ເກີດຂຶ້ນ,
ອຸປປັນນານັງ ປາປະການັງ ອະກຸສະລານັງ ທັມມານັງ ປະຫາຍະ, ສັນທັງ ຊະເນຕິ, ວາຍະມະຕິ, ວິຣິຍັງ ອາຣະພະຕິ, ຈິຕຕັງ ປັຄຄັນຫາຕິ ປະທະຫະຕິ,
ຍ່ອມທຳຄວາມພໍໃຈໃຫ້ເກີດຂຶ້ນ, ຍ່ອມພຍາຍາມກ່າວເຖິງຄວາມພຽນ ປະຄອງຕັ້ງຈິຕໄວ້, ເພື່ອຈະລະອະກຸສົລກັມທັມອັນເປັນບາປທີ່ເກີດຂຶ້ນແລ້ວ,
ອະນຸປປັນນານັງ ກຸສະລານັງ ທັມມານັງ ອຸປປາທາຍະ, ສັນທັງ ຊະເນຕິ, ວາຍະມະຕິ ວິຣິຍັງ ອາຣະພະຕິ, ຈິຕຕັງ ປັຄຄັນຫາຕິ ປະທະຫະຕິ,
ຍ່ອມທຳຄວາມພໍໃຈໃຫ້ເກີດຂຶ້ນ, ຍ່ອມພຍາຍາມກ່າວເຖິງຄວາມພຽນ ປະຄອງຕັ້ງຈິຕໄວ້, ເພື່ອຈະຍັງກຸສົລທັມທີ່ຍັງບໍ່ເກີດ ໃຫ້ເກີດຂຶ້ນ,
ອຸປປັນນານັງ ກຸສະລານັງ ທັມມານັງ ຖິຕິຍາ,ອະສັມໂມສາຍະ ພິຍະໂຍພາວະຍະ, ເວປຸລລາຍະ, ພາວະນະຍະ, ປາຣິປູຣິຍາ, ສັນທັງ ຊະເນຕິ, ວາຍະມະຕິ ວິຣິຍັງ ອາຣະພະຕິ, ຈິຕຕັງ ປັຄຄັນຫາຕິ ປະທະຫະຕິ,
ຍ່ອມທຳຄວາມພໍໃຈໃຫ້ເກີດຂຶ້ນ, ຍ່ອມພຍາຍາມກ່າວເຖິງຄວາມພຽນ ປະຄອງຕັ້ງຈິຕໄວ້, ເພື່ອຄວາມຕັ້ງຢູ່, ຄວາມບໍ່ເລິະເລືອນ ຄວາມງອກງາມຍິ່ງຂຶ້ນ, ຄວາມໄພບູນ ຄວາມຈະເຣີນ ຄວາມເຕັມຮອບແຫ່ງກຸສົລທັມທີ່ເກີດຂຶ້ນແລ້ວ,
ອະຍັງ ວຸຈຈະຕິ ພິກຂະເວ ສັມມາວາຍາໂມ, ດູກ່ອນພິກຂຸທັງຫລາຍ, ອັນນີ້ເຮົາກ່າວວ່າ ຄວາມພາກພຽນຊອບ,
( ອົງຄ໌ ມັຄທີ່ 7 )
ກະຕະມາ ຈະ ພິກຂະເວ ສັມມາສະຕິ, ດູກ່ອນພິກຂຸທັງຫລາຍ, ຄວາມຣະລຶກຊອບເປັນຢ່າງໃດ ?
ອິທະ ພິກຂະເວ ພິກຂຸ, ດູກ່ອນພິກຂຸທັງຫລາຍ, ພິກຂຸໃນທັມວິນັຍນີ້,
ກາເຍ ກາຍານຸປັສສີ ວິຫະຣະຕິ, ຍ່ອມເປັນຜູ້ພິຈາຣະນາເຫັນກາຍໃນກາຍຢູ່ເປັນນິຈ,
ອາຕາປີ ສັມປະຊາໂນ ສະຕິມາ, ວິເນຍຍະ ໂລເກ ອະພິຊຊາໂທມະນັສສັງ,
ມີຄວາມພຽນເຄື່ອງເຜົາກິເລສ, ມີສັມປະຊັນຍະ ມີສະຕິ , ຖອນຄວາມພໍໃຈ ແລະບໍ່ພໍໃຈໃນໂລກອອກເສັຽໄດ້,
ເວທະນາສຸເວທະນານຸປັສສີ ວິຫະຣະຕິ, ຍ່ອມເປັນຜູ້ພິຈາຣະນາເຫັນເວທນາໃນເວທນາທັ້ງຫລາຍຢູ່ເປັນປະຈຳ,
ອາຕາປີ ສັມປະຊາໂນ ສະຕິມາ, ວິເນຍຍະ ໂລເກ ອະພິຊຊາໂທມະນັສສັງ,
ມີຄວາມພຽນເຄື່ອງເຜົາກິເລສ, ມີສັມປະຊັນຍະ ມີສະຕິ , ຖອນຄວາມພໍໃຈ ແລະບໍ່ພໍໃຈໃນໂລກອອກເສັຽໄດ້,
ຈິຕເຕ ຈິຕຕານຸປັສສີ ວິຫະຣະຕິ, ຍ່ອມເປັນຜູ້ພິຈາຣະນາເຫັນຈິດໃນຈິດຢູ່ເປັນປະຈຳ,
ອາຕາປີ ສັມປະຊາໂນ ສະຕິມາ, ວິເນຍຍະ ໂລເກ ອະພິຊຊາໂທມະນັສສັງ,
ມີຄວາມພຽນເຄື່ອງເຜົາກິເລສ, ມີສັມປະຊັນຍະ ມີສະຕິ , ຖອນຄວາມພໍໃຈ ແລະບໍ່ພໍໃຈໃນໂລກອອກເສັຽໄດ້,
ທັມເມສຸ ທັມມານຸປັສສີ ວິຫະຣະຕິ, ຍ່ອມເປັນຜູ້ພິຈາຣະນາເຫັນທັມໃນທັມທັ້ງຫລາຍຢູ່ເປັນປະຈຳ,
ອາຕາປີ ສັມປະຊາໂນ ສະຕິມາ, ວິເນຍຍະ ໂລເກ ອະພິຊຊາໂທມະນັສສັງ,
ມີຄວາມພຽນເຄື່ອງເຜົາກິເລສ, ມີສັມປະຊັນຍະ ມີສະຕິ , ຖອນຄວາມພໍໃຈ ແລະບໍ່ພໍໃຈໃນໂລກອອກເສັຽໄດ້,
ອະຍັງ ວຸຈຈະຕິ ພິກຂະເວ ສັມມາສະຕິ, ດູກ່ອນພິກຂຸທັງຫລາຍ, ອັນນີ້ເຮົາກ່າວວ່າ ຄວາມຣະລຶກຊອບ,
( ອົງຄ໌ ມັຄທີ່ 8 )
ກະຕະໂມ ຈະ ພິກຂະເວ ສັມມາສະມາທິ, ດູກ່ອນພິກຂຸທັງຫລາຍ, ຄວາມຕັ້ງໃຈໝັ້ນເປັນຢ່າງໃດ ?
ອິທະ ພິກຂະເວ ພິກຂຸ, ດູກ່ອນພິກຂຸທັງຫລາຍ, ພິກຂຸໃນທັມວິນັຍນີ້,
ວິວິຈເຈວະ ກາເມຫິ, ສງັດແລ້ວຈາກກາມທັ້ງຫລາຍ,
ວິວິຈະ ອະກຸສະເລຫິ ທັມເມຫິ, ສງັດແລ້ວຈາກທັມທີ່ເປັນອະກຸສົນທັ້ງຫລາຍ,
ສະວິຕັກກັງ ສະວິຈາຣັງ, ວິເວກະຊັງ, ປິຕິສຸຂັງ ປະຖະມັງ ຊານັງ ອຸປະສັມປັຊຊະ ວິຫະຣະຕິ,
ເຂົ້າເຖິງປະຖົມມະຊານ ປະກອບດ້ວຍວິຕົກວິຈານ,ມີປີຕິແລະສຸກ ອັນເກີດຈາກວິເວກແລ້ວແລຢູ່,
ວິຕັກກະວິຈາຣານັງ ວູປະສະມາ, ເພາະຄວາມທີ່ ວິຕົກວິຈານ ທັ້ງ 2 ລະງັບລົງ,
ອັຊຊັຕຕັງ ສັມປະສາທະນັງ ເຈຕະໂສ, ເອໂກທິພາວັງ,ອະວິຕັັກກັງ ອະວິຈາຣັງ,ສະມາທິຊັງ ປີຕິສຸຂັງ ທຸຕິຍັງ ຊານັງ ອຸປະສັມປັຊຊະ ວິຫະຣະຕິ,
ເຂົ້າເຖິງທຸຕິຍະຊານ, ເປັນເຄື່ອງຜ່ອງໃສແຫ່ງໃຈໃນພາຍໃນ, ໃຫ້ສະມາທິເປັນທັມອັນເອກຜຸດຂຶ້ນ ບໍ່ມີວິຕົກ ບໍ່ມີວິຈານ, ມີແຕ່ ປິຕິແລະສຸກ ອັນເກີດຈາກສະມາທິແລ້ວແລຢູ່,
ປີຕິຍາ ຈະ ວິຣາຄາ, ອະນຶ່ງ ເພາະຄວາມຈາງຄາຍໄປແຫ່ງປິຕິ,
ອຸເປກຂະໂກ ຈະ ວິຫະຣະຕິ, ສະໂຕ ຈະ ສັມປະຊາໂນ, ຍ່ອມເປັນຜູ້ຢູ່ອຸເບກຂາ, ມີສະຕິແລະສັມປະຊັນຍະ,
ສຸຂັນຈະ ກາເຍນະ ປະຕິສີງເວເທຕິ, ແລະຍ່ອມສເວີຍຄວາມສຸກດ້ວຍນາມກາຍ,
ຍັນຕັງ ອະຣິຍາ ອາຈິກຂັນຕິ, ອຸເປກຂະໂກ ສະຕິມາ ສຸຂາວິຫາຣີຕິ,
ຊນິດທີ່ພຣະອະຣິຍະເຈົ້າທັ້ງຫລາຍ,ຍ່ອມກ່າວສັລເສີນຜູ້ນັ້ນວ່າ "ເປັນຜູ້ຢູ່ອຸເບກຂາມີສະຕິ ຢູ່ເປັນປົກກະຕິສຸກ" ດັງນີ້,
ຕະຕິຍັງ ຊານັງ ອຸປະສັມປັຊຊະ ວິຫະຣະຕິ, ເຂົ້າເຖິງຕະຕິຍະຊານແລ້ວແລຢູ່,
ສຸຂັສສະ ຈະ ປະຫານາ, ເພາະລະສຸກເສັຽໄດ້,
ທຸກຂັສສະ ຈະ ປະຫານາ, ແລະເພາະລະທຸກເສັຽໄດ້,
ປຸພເພວະ ໂສມະນັສສະໂທມະນັສສານັງ ອັຕຖັງຄະມາ, ເພາະຄວາມດັບໄປແຫ່ງໂສມະນັສແລະໂທມະນັສທັ້ງ 2 ໃນກາລກ່ອນ,
ອະທຸກຂະມະສຸຂັງ ອຸເປກຂາສະຕິປາຣິສຸທທິງ, ຈະຕຸຕຖັງ ຊານັງ ອຸປະສັມປັຊຊະ ວິຫະຣະຕິ,
ເຂົ້າເຖິງຈະຕຸຕະຖະຊານ, ບໍ່ມີທຸກບໍ່ມີສຸກ , ມີແຕ່ຄວາມທີ່ສະຕິເປັນທັມມະຊາຕບໍຣິສຸດເພາະອຸເບກຂາ ແລ້ວແລຢູ່,
ອະຍັງ ວຸຈຈະຕິ ພິກຂະເວ ສັມມາສະມາທິ, ດູກ່ອນພິກຂຸທັງຫລາຍ, ອັນນີ້ເຮົາກ່າວວ່າ ຄວາມຕັ້ງໃຈໝັ້ນຊອບ
ອະຍະເມວະ ອະຣິໂຍ ອັຕຖັງຄິໂກ ມັຄໂຄ, ຫົນທາງນີ້ແລ ເປັນຫົນທາງອັນປະເສີດ ຊຶ່ງປະກອບດ້ວຍ ອົງຄ໌ 8,
ເສຍຍະຖິທັງ, ໄດ້ແກ່ສິ່ງເຫລົ່ານີ້ ຄື,
ສັມມາທິຕຖິ, ຄວາມເຫັນຊອບ,
ສັມມາສັງກັປໂປ, ຄວາມດຳຣິຊອບ,
ສັມມາວາຈາ, ການເວົ້າຈາຊອບ,
ສັມມາກັມມັນໂຕ, ການເຮັດວຽກຊອບ,
ສັມມາອາຊີໂວ, ການລ້ຽງຊີບຊອບ,
ສັມມາວາຍາໂມ, ຄວາມພາກພຽນຊອບ,
ສັມມາສະຕິ, ຄວາມຣະລຶກຊອບ,
ສັມມາສະມາທິ ຄວາມຕັ້ງໃຈໝັ້ນຊອບ,
( ອົງຄ໌ ມັຄທີ່ 1 )
ກະຕະມາ ຈະ ພິກຂະເວ ສັມມາທິຕຖິ, ດູກ່ອນພິກຂຸທັງຫລາຍ, ຄວາມເຫັນຊອບເປັນຢ່າງໃດ ?
ຍັງ ໂຂ ພິກຂະເວ ທຸກເຂ ຍານັງ, ດູກ່ອນພິກຂຸທັງຫລາຍ, ຄວາມຮູ້ອັນໃດເປັນຄວາມຮູ້ໃນທຸກ,
ທຸກຂະສະມຸທະເຍ ຍານັງ, ເປັນຄວາມຮູ້ໃນເຫດໃຫ້ເກີດທຸກ,
ທຸກຂະນິໂຣເທ ຍານັງ, ເປັນຄວາມຮູ້ໃນຄວາມດັບແຫ່ງທຸກ,
ທຸກຂະນິໂຣທະຄາມິນິຍາ ປະຕິປະທາຍະ ຍານັງ, ເປັນຄວາມຮູ້ໃນທາງດຳເນີນໃຫ້ເຖິງຄວາມດັບທຸກ,
ອະຍັງ ວຸຈຈະຕິ ພິກຂະເວ ສັມມາທິຕຖິ, ດູກ່ອນພິກຂຸທັງຫລາຍ, ອັນນີ້ເຮົາກ່າວວ່າ ຄວາມເຫັນຊອບ,
( ອົງຄ໌ ມັຄທີ່ 2 )
ກະຕະໂມ ຈະ ພິກຂະເວ ສັມມາສັງກັປໂປ, ດູກ່ອນພິກຂຸທັງຫລາຍ, ຄວາມດຳຣິຊອບເປັນຢ່າງໃດ ?
ເນກຂັມມະສັງກັປໂປ, ຄວາມດຳຣິໃນການອອກຈາກກາມ,
ອະພະຍາປາທະສັງກັປໂປ, ຄວາມດຳຣິໃນການບໍ່ມຸ່ງຮ້າຍ,
ອະວິຫິງສາສັງກັປໂປ, ຄວາມດຳຣິໃນການບໍ່ບຽດບຽນ,
ອະຍັງ ວຸຈຈະຕິ ພິກຂະເວ ສັມມາສັງກັປໂປ, ດູກ່ອນພິກຂຸທັງຫລາຍ, ອັນນີ້ເຮົາກ່າວວ່າ ຄວາມດຳຣິຊອບ,
( ອົງຄ໌ ມັຄທີ່ 3 )
ກະຕະມາ ຈະ ພິກຂະເວ ສັມມາວາຈາ, ດູກ່ອນພິກຂຸທັງຫລາຍ, ການເວົ້າຈາຊອບເປັນຢ່າງໃດ ?
ມຸສາວາທາ ເວຣະມະນີ, ເຈຕະນາເປັນເຄື່ອງເວັ້ນຈາກການເວົ້າບໍ່ຈິງ
ປິສຸນາຍະ ວາຈາຍະ ເວຣະມະນີ, ເຈຕະນາເປັນເຄື່ອງເວັ້ນຈາກການເວົ້າສໍ່ສຽດ,
ຜະຣຸສາຍະ ວາຈາຍະ ເວຣະມະນີ, ເຈຕະນາເປັນເຄື່ອງເວັ້ນຈາກການເວົ້າຄຳຫຍາບ,
ສັມຜັປປະລາປາ ເວຣະມະນີ, ເຈຕະນາເປັນເຄື່ອງເວັ້ນຈາກການເວົ້າເພີ້ເຈີ້,
ອະຍັງ ວຸຈຈະຕິ ພິກຂະເວ ສັມມາວາຈາ, ດູກ່ອນພິກຂຸທັງຫລາຍ, ອັນນີ້ເຮົາກ່າວວ່າ ການເວົ້າຈາຊອບ,
( ອົງຄ໌ ມັຄທີ່ 4 )
ກະຕະໂມ ຈະ ພິກຂະເວ ສັມມາກັມມັນໂຕ, ດູກ່ອນພິກຂຸທັງຫລາຍ, ການເຮັດວຽກຊອບເປັນຢ່າງໃດ ?
ປານາຕິປາຕາ ເວຣະມະນີ, ເຈຕະນາເປັນເຄື່ອງເວັ້ນຈາກການຂ້າ,
ອະທິນນາທານາ ເວຣະມະນີ, ເຈຕະນາເປັນເຄື່ອງເວັ້ນຈາກການຖືເອົາສິ່ງຂອງທີ່ເຈົ້າຂອງບໍ່ໄດ້ໃຫ້ແລ້ວ,
ກາເມສຸ ມິຈສາຈາຣາ ເວຣະມະນີ, ເຈຕະນາເປັນເຄື່ອງເວັ້ນຈາກການປະພຶດຜິດໃນກາມທັ້ງຫລາຍ,
ອະຍັງ ວຸຈຈະຕິ ພິກຂະເວ ສັມມາກັມມັນໂຕ, ດູກ່ອນພິກຂຸທັງຫລາຍ, ອັນນີ້ເຮົາກ່າວວ່າ ການເຮັດວຽກຊອບ,
( ອົງຄ໌ ມັຄທີ່ 5 )
ກະຕະໂມ ຈະ ພິກຂະເວ ສັມມາອາຊີໂວ, ດູກ່ອນພິກຂຸທັງຫລາຍ, ການລ້ຽງຊີວິດຊອບເປັນຢ່າງໃດ ?
ອິທະ ພິກຂະເວ ອະຣິຍະສາວະໂກ, ດູກ່ອນພິກຂຸທັງຫລາຍ, ສາວົກຂອງພຣະອະຣິຍະເຈົ້າ ໃນທັມວິນັຍນີ້,
ມິຈສາອາຊີວັງ ປະຫາຍະ, ລະການລ້ຽງຊີວິດທີ່ຜິດເສັຽ,
ສັມມາອາຊີເວນະ ຊີວິກັງ ກັປເປຕິ, ຍ່ອມສຳເລັດຄວາມເປັນຢູ່ດ້ວຍການລ້ຽງຊີວິດຊອບ,
ອະຍັງ ວຸຈຈະຕິ ພິກຂະເວ ສັມມາອາຊີໂວ, ດູກ່ອນພິກຂຸທັງຫລາຍ, ອັນນີ້ເຮົາກ່າວວ່າ ການລ້ຽງຊີວິດຊອບ,
( ອົງຄ໌ ມັຄທີ່ 6 )
ກະຕະໂມ ຈະ ພິກຂະເວ ສັມມາວາຍາໂມ, ດູກ່ອນພິກຂຸທັງຫລາຍ, ຄວາມພາກພຽນຊອບເປັນຢ່າງໃດ ?
ອິທະ ພິກຂະເວ ພິກຂຸ, ດູກ່ອນພິກຂຸທັງຫລາຍ, ພິກຂຸໃນທັມວິນັຍນີ້,
ອະນຸປປັນນານັງ ປາປະການັງ ອະກຸສະລານັງ ທັມມານັງ ອະນຸປປາທາຍະ, ສັນທັງ ຊະເນຕິ, ວາຍະມະຕິ ວິຣິຍັງ ອາຣະພະຕິ, ຈິຕຕັງ ປັຄຄັນຫາຕິ ປະທະຫະຕິ,
ຍ່ອມທຳຄວາມພໍໃຈໃຫ້ເກີດຂຶ້ນ, ຍ່ອມພຍາຍາມກ່າວເຖິງຄວາມພຽນ ປະຄອງຕັ້ງຈິຕໄວ້, ເພື່ອຈະຍັງອະກຸສົລກັມທັມອັນເປັນບາປທີ່ຍັງບໍ່ເກີດ ບໍ່ໃຫ້ເກີດຂຶ້ນ,
ອຸປປັນນານັງ ປາປະການັງ ອະກຸສະລານັງ ທັມມານັງ ປະຫາຍະ, ສັນທັງ ຊະເນຕິ, ວາຍະມະຕິ, ວິຣິຍັງ ອາຣະພະຕິ, ຈິຕຕັງ ປັຄຄັນຫາຕິ ປະທະຫະຕິ,
ຍ່ອມທຳຄວາມພໍໃຈໃຫ້ເກີດຂຶ້ນ, ຍ່ອມພຍາຍາມກ່າວເຖິງຄວາມພຽນ ປະຄອງຕັ້ງຈິຕໄວ້, ເພື່ອຈະລະອະກຸສົລກັມທັມອັນເປັນບາປທີ່ເກີດຂຶ້ນແລ້ວ,
ອະນຸປປັນນານັງ ກຸສະລານັງ ທັມມານັງ ອຸປປາທາຍະ, ສັນທັງ ຊະເນຕິ, ວາຍະມະຕິ ວິຣິຍັງ ອາຣະພະຕິ, ຈິຕຕັງ ປັຄຄັນຫາຕິ ປະທະຫະຕິ,
ຍ່ອມທຳຄວາມພໍໃຈໃຫ້ເກີດຂຶ້ນ, ຍ່ອມພຍາຍາມກ່າວເຖິງຄວາມພຽນ ປະຄອງຕັ້ງຈິຕໄວ້, ເພື່ອຈະຍັງກຸສົລທັມທີ່ຍັງບໍ່ເກີດ ໃຫ້ເກີດຂຶ້ນ,
ອຸປປັນນານັງ ກຸສະລານັງ ທັມມານັງ ຖິຕິຍາ,ອະສັມໂມສາຍະ ພິຍະໂຍພາວະຍະ, ເວປຸລລາຍະ, ພາວະນະຍະ, ປາຣິປູຣິຍາ, ສັນທັງ ຊະເນຕິ, ວາຍະມະຕິ ວິຣິຍັງ ອາຣະພະຕິ, ຈິຕຕັງ ປັຄຄັນຫາຕິ ປະທະຫະຕິ,
ຍ່ອມທຳຄວາມພໍໃຈໃຫ້ເກີດຂຶ້ນ, ຍ່ອມພຍາຍາມກ່າວເຖິງຄວາມພຽນ ປະຄອງຕັ້ງຈິຕໄວ້, ເພື່ອຄວາມຕັ້ງຢູ່, ຄວາມບໍ່ເລິະເລືອນ ຄວາມງອກງາມຍິ່ງຂຶ້ນ, ຄວາມໄພບູນ ຄວາມຈະເຣີນ ຄວາມເຕັມຮອບແຫ່ງກຸສົລທັມທີ່ເກີດຂຶ້ນແລ້ວ,
ອະຍັງ ວຸຈຈະຕິ ພິກຂະເວ ສັມມາວາຍາໂມ, ດູກ່ອນພິກຂຸທັງຫລາຍ, ອັນນີ້ເຮົາກ່າວວ່າ ຄວາມພາກພຽນຊອບ,
( ອົງຄ໌ ມັຄທີ່ 7 )
ກະຕະມາ ຈະ ພິກຂະເວ ສັມມາສະຕິ, ດູກ່ອນພິກຂຸທັງຫລາຍ, ຄວາມຣະລຶກຊອບເປັນຢ່າງໃດ ?
ອິທະ ພິກຂະເວ ພິກຂຸ, ດູກ່ອນພິກຂຸທັງຫລາຍ, ພິກຂຸໃນທັມວິນັຍນີ້,
ກາເຍ ກາຍານຸປັສສີ ວິຫະຣະຕິ, ຍ່ອມເປັນຜູ້ພິຈາຣະນາເຫັນກາຍໃນກາຍຢູ່ເປັນນິຈ,
ອາຕາປີ ສັມປະຊາໂນ ສະຕິມາ, ວິເນຍຍະ ໂລເກ ອະພິຊຊາໂທມະນັສສັງ,
ມີຄວາມພຽນເຄື່ອງເຜົາກິເລສ, ມີສັມປະຊັນຍະ ມີສະຕິ , ຖອນຄວາມພໍໃຈ ແລະບໍ່ພໍໃຈໃນໂລກອອກເສັຽໄດ້,
ເວທະນາສຸເວທະນານຸປັສສີ ວິຫະຣະຕິ, ຍ່ອມເປັນຜູ້ພິຈາຣະນາເຫັນເວທນາໃນເວທນາທັ້ງຫລາຍຢູ່ເປັນປະຈຳ,
ອາຕາປີ ສັມປະຊາໂນ ສະຕິມາ, ວິເນຍຍະ ໂລເກ ອະພິຊຊາໂທມະນັສສັງ,
ມີຄວາມພຽນເຄື່ອງເຜົາກິເລສ, ມີສັມປະຊັນຍະ ມີສະຕິ , ຖອນຄວາມພໍໃຈ ແລະບໍ່ພໍໃຈໃນໂລກອອກເສັຽໄດ້,
ຈິຕເຕ ຈິຕຕານຸປັສສີ ວິຫະຣະຕິ, ຍ່ອມເປັນຜູ້ພິຈາຣະນາເຫັນຈິດໃນຈິດຢູ່ເປັນປະຈຳ,
ອາຕາປີ ສັມປະຊາໂນ ສະຕິມາ, ວິເນຍຍະ ໂລເກ ອະພິຊຊາໂທມະນັສສັງ,
ມີຄວາມພຽນເຄື່ອງເຜົາກິເລສ, ມີສັມປະຊັນຍະ ມີສະຕິ , ຖອນຄວາມພໍໃຈ ແລະບໍ່ພໍໃຈໃນໂລກອອກເສັຽໄດ້,
ທັມເມສຸ ທັມມານຸປັສສີ ວິຫະຣະຕິ, ຍ່ອມເປັນຜູ້ພິຈາຣະນາເຫັນທັມໃນທັມທັ້ງຫລາຍຢູ່ເປັນປະຈຳ,
ອາຕາປີ ສັມປະຊາໂນ ສະຕິມາ, ວິເນຍຍະ ໂລເກ ອະພິຊຊາໂທມະນັສສັງ,
ມີຄວາມພຽນເຄື່ອງເຜົາກິເລສ, ມີສັມປະຊັນຍະ ມີສະຕິ , ຖອນຄວາມພໍໃຈ ແລະບໍ່ພໍໃຈໃນໂລກອອກເສັຽໄດ້,
ອະຍັງ ວຸຈຈະຕິ ພິກຂະເວ ສັມມາສະຕິ, ດູກ່ອນພິກຂຸທັງຫລາຍ, ອັນນີ້ເຮົາກ່າວວ່າ ຄວາມຣະລຶກຊອບ,
( ອົງຄ໌ ມັຄທີ່ 8 )
ກະຕະໂມ ຈະ ພິກຂະເວ ສັມມາສະມາທິ, ດູກ່ອນພິກຂຸທັງຫລາຍ, ຄວາມຕັ້ງໃຈໝັ້ນເປັນຢ່າງໃດ ?
ອິທະ ພິກຂະເວ ພິກຂຸ, ດູກ່ອນພິກຂຸທັງຫລາຍ, ພິກຂຸໃນທັມວິນັຍນີ້,
ວິວິຈເຈວະ ກາເມຫິ, ສງັດແລ້ວຈາກກາມທັ້ງຫລາຍ,
ວິວິຈະ ອະກຸສະເລຫິ ທັມເມຫິ, ສງັດແລ້ວຈາກທັມທີ່ເປັນອະກຸສົນທັ້ງຫລາຍ,
ສະວິຕັກກັງ ສະວິຈາຣັງ, ວິເວກະຊັງ, ປິຕິສຸຂັງ ປະຖະມັງ ຊານັງ ອຸປະສັມປັຊຊະ ວິຫະຣະຕິ,
ເຂົ້າເຖິງປະຖົມມະຊານ ປະກອບດ້ວຍວິຕົກວິຈານ,ມີປີຕິແລະສຸກ ອັນເກີດຈາກວິເວກແລ້ວແລຢູ່,
ວິຕັກກະວິຈາຣານັງ ວູປະສະມາ, ເພາະຄວາມທີ່ ວິຕົກວິຈານ ທັ້ງ 2 ລະງັບລົງ,
ອັຊຊັຕຕັງ ສັມປະສາທະນັງ ເຈຕະໂສ, ເອໂກທິພາວັງ,ອະວິຕັັກກັງ ອະວິຈາຣັງ,ສະມາທິຊັງ ປີຕິສຸຂັງ ທຸຕິຍັງ ຊານັງ ອຸປະສັມປັຊຊະ ວິຫະຣະຕິ,
ເຂົ້າເຖິງທຸຕິຍະຊານ, ເປັນເຄື່ອງຜ່ອງໃສແຫ່ງໃຈໃນພາຍໃນ, ໃຫ້ສະມາທິເປັນທັມອັນເອກຜຸດຂຶ້ນ ບໍ່ມີວິຕົກ ບໍ່ມີວິຈານ, ມີແຕ່ ປິຕິແລະສຸກ ອັນເກີດຈາກສະມາທິແລ້ວແລຢູ່,
ປີຕິຍາ ຈະ ວິຣາຄາ, ອະນຶ່ງ ເພາະຄວາມຈາງຄາຍໄປແຫ່ງປິຕິ,
ອຸເປກຂະໂກ ຈະ ວິຫະຣະຕິ, ສະໂຕ ຈະ ສັມປະຊາໂນ, ຍ່ອມເປັນຜູ້ຢູ່ອຸເບກຂາ, ມີສະຕິແລະສັມປະຊັນຍະ,
ສຸຂັນຈະ ກາເຍນະ ປະຕິສີງເວເທຕິ, ແລະຍ່ອມສເວີຍຄວາມສຸກດ້ວຍນາມກາຍ,
ຍັນຕັງ ອະຣິຍາ ອາຈິກຂັນຕິ, ອຸເປກຂະໂກ ສະຕິມາ ສຸຂາວິຫາຣີຕິ,
ຊນິດທີ່ພຣະອະຣິຍະເຈົ້າທັ້ງຫລາຍ,ຍ່ອມກ່າວສັລເສີນຜູ້ນັ້ນວ່າ "ເປັນຜູ້ຢູ່ອຸເບກຂາມີສະຕິ ຢູ່ເປັນປົກກະຕິສຸກ" ດັງນີ້,
ຕະຕິຍັງ ຊານັງ ອຸປະສັມປັຊຊະ ວິຫະຣະຕິ, ເຂົ້າເຖິງຕະຕິຍະຊານແລ້ວແລຢູ່,
ສຸຂັສສະ ຈະ ປະຫານາ, ເພາະລະສຸກເສັຽໄດ້,
ທຸກຂັສສະ ຈະ ປະຫານາ, ແລະເພາະລະທຸກເສັຽໄດ້,
ປຸພເພວະ ໂສມະນັສສະໂທມະນັສສານັງ ອັຕຖັງຄະມາ, ເພາະຄວາມດັບໄປແຫ່ງໂສມະນັສແລະໂທມະນັສທັ້ງ 2 ໃນກາລກ່ອນ,
ອະທຸກຂະມະສຸຂັງ ອຸເປກຂາສະຕິປາຣິສຸທທິງ, ຈະຕຸຕຖັງ ຊານັງ ອຸປະສັມປັຊຊະ ວິຫະຣະຕິ,
ເຂົ້າເຖິງຈະຕຸຕະຖະຊານ, ບໍ່ມີທຸກບໍ່ມີສຸກ , ມີແຕ່ຄວາມທີ່ສະຕິເປັນທັມມະຊາຕບໍຣິສຸດເພາະອຸເບກຂາ ແລ້ວແລຢູ່,
ອະຍັງ ວຸຈຈະຕິ ພິກຂະເວ ສັມມາສະມາທິ, ດູກ່ອນພິກຂຸທັງຫລາຍ, ອັນນີ້ເຮົາກ່າວວ່າ ຄວາມຕັ້ງໃຈໝັ້ນຊອບ